Dnes se bez auta neobejdeme. A aby byl vůz pojízdný, potřebuje také dobrou převodovku. Dnes jí máme k dispozici v podstatě dva typy: automatickou a manuální. Rozdíl mezi nimi je celkem jasný: zatímco u automatiky se nemusíte o nic starat, tu manuální ovládáme sami. Avšak ačkoliv by se z tohoto popisu zdálo, že ta automatická je lepší, zvláště když byla vynalezena v naší republice, faktem je, že u nás není příliš rozšířená. Důvodů je k tomu víc, avšak tím hlavním je bezesporu konzervatismus. Zvláště muži jsou na autech prakticky závislí a považují je v podstatě za svou součást.
Není tedy divu, že v tomto ohledu příliš nemají rádi změnu. To ostatně můžeme vidět i u elektrických automobilů, avšak je tomu tak i u převodovky. Lidé jsou zkrátka zvyklí na manuální, a tak ji považují za lepší. Ovšem je nutné přiznat, že to není ani zdaleka jediný důvod. Tím dalším je rozdíl mezi našimi a americkými silnicemi. Zatímco za oceánem je mají dlouhé a rovné, v našich končinách s výjimkou dálnic najdeme spíše zatáčky či serpentiny, nehledě na téměř neustálá města a vesnice. To samozřejmě znamená častější nutnost přeřazovat, což samozřejmě také znamená vyšší zátěž na převodovku.
A pravdou je, že ta automatická se snadněji porouchá a hůře opravuje. Má také nižší výdrž, což je v dnešních podmínkách velmi důležité. Dále je také pravdou, že velmi brzy po vynalezení automatické převodovky byl její patent prodán do USA. Proto bylo u nás dražší ji vyrábět, a za daných podmínek jsme tedy zůstali z velké části u manuálu. To je ostatně pravdou i dnes, kdy jsou automobily s automatickou převodovkou dražší než ta s manuální. A nebudeme si nic nalhávat, finance jsou přeci jen pro mnoho lidí zvláště v dnešní době značně limitující. Samozřejmě i u nás se může automatika uplatnit, a stále více mladých řidičů ji začíná preferovat, avšak její obliba roste jen velmi pomalu.